پاورپوینت مفهوم ارگونومی و پیاده سازی و کاربرد آن

دسته بندي : علوم پزشکی » بهداشت عمومی
ارگونومی چیست؟
گسترش واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی و تولید محصولات جدید و متنوع، فرآیندی است كه در جهت ارتقاء سطح كیفی زندگی و بهره گیری هر چه بیشتر مردم از فن آوریهای نوین، توانسته است گام موثری را بردارد ولیكن در انجام فعالیتهای مختلف، بالطبع عوامل زیان آوری وجود دارد كه سلامت كاربران را تهدید می كند. بدیهی است شاغلین در هر حرفه و صنعتی به عنوان نیروهای فعال و مؤثر در امر تولید و بهره بری محسوب می شوند لذا كارفرمایان باید به طور خاصی به سلامت كاربران و ایجاد فضای مناسب با ویژگیهای جسمی و روحی افراد بیاندیشند.در دنیای كنونی علوم مختلف بخش عمده ای از مشكلات افراد را در سیستمهای كاری گوناگون حل كرده است و در این راستا نیز علوم و فنونی وجود دارند كه از زوایای مختلف، سلامت و بهداشت شاغلین و همچنین كارآیی آنها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهند، یكی از این علوم، ارگونومی یا مهندسی فاكتورهای انسانی است.ارگونومی علمی است كه از تطابق هر چه بیشتر كار با كاربر سخن می گوید. با توجه به دامنه وسیع ارگونومی، تعاریف گوناگونی برای این علم ارائه شده است كه البته مفاهیم اصلی تمامی تعاریف مشابه می باشد از جمله:
■ارگونومی علمی است كه انسان و تعامل آنرا با محصولات، تولیدات، تجهیزات، امكانات، روشها و محیط (كار و زندگی) مورد مطالعه قرار می دهد و علیرغم علوم فنی ـ مهندسی (كه عموماً به تكنیكها و فنون می پردازد) به انسان و طراحی وسایل برای افراد تاكید دارد.
■ارگونومی مطالعه علمی افراد (شامل خصوصیات، عادات، محدودیتها) و كار آنها (فعالیتهای جسمی و فكری در ارتباط با كار و تولید و یا فعالیت روزانه) می باشد.
■ارگونومی علم و تكنیكی است كه به آنالیز مسائل شاغلین در محیطهای كار و زندگی آنها پرداخته و سعی در تجزیه و تحلیل ارتباط ها و شرایط و وضعیتهای زندگی و تطابق آنها با نیازها و قابلیتهای انسان دارد.
■ارگونومی علم مطالعه انسانها در حین كاربری و درك ارتباطات پیچیده میان افراد و جنبه های فیزیكی و روانشناختی محیط كار، نیازهای شغلی و روشهای كار می باشد.
■ارگونومی علم اصلاح و بهینه سازی محیط، مشاغل و تجهیزات و تطابق آنها با قابلیتها و محدودیتهای انسان می باشد و دو هدف عمده یعنی ارتقاء سطح بهداشت و افزایش بهره وری را دنبال می كند.در این علم مباحث گوناگونی مطرح می شود، برای نمونه می توان به چند مورد زیر اشاره كرد:
■ارزیابی كارآیی افراد به كمك مطالعات و بررسیهای فیزیولوژیك
■بررسی فعالیت اندامها در حین كار از دیدگاه اصولی بیومكانیك
■مطالعه زمانهای كار و استراحت
■بررسی ارتباط متقابل بین انسان و محیط كار
■آنالیز كار
■آنتروپومتری و طراحی های آنتروپومتریك
■طراحی ایستگاههای كار به تجهیزات و ابزارهای دستی
■بررسی تاثیرات شرایط محیط كار بر عملكرد دستگاههای مختلف بدن
■آنالیز سیستم انسان ـ ماشین
■ارزیابی كار و سازمان و روابط بین افراد
■طراحی عوامل فیزیكی در ایستگاههای كار
■بررسی میزان خستگی ناشی از كار.
دسته بندی: علوم پزشکی » بهداشت عمومی

تعداد مشاهده: 5746 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 94

حجم فایل:1,524 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: